Kundecase: Norlandia konsernet
Automatisert onboarding og frigjorte ressurser med eADM
Amanda Teglund er systemansvarlig HR-konsulent i NHC Group. Hun gikk raskt fra en støttende til en ledende rolle under implementeringen av eADM for Norlandia konsernet. Det enorme potensialet for bedre effektivitet og økte synergier mellom HR og IT avdelingen var en av hovedårsakene.
Bakgrunn
Norlandia, en stor organisasjon med en kompleks systemarkitektur, søkte en løsning for å effektivisere og forbedre deres identitets- og tilgangsstyring (IAM). De ønsket å automatisere prosesser knyttet til ansattes livssyklus som onboarding, crossboarding og offboarding, og samtidig forbedre opplevelsen for de ansatte.
Utfordringen
Norlandia stod overfor utfordringen med å håndtere en stor og variert arbeidsstyrke med komplekse IT-behov. Det var nødvendig å effektivisere de arbeidskrevende manuelle prosessene knyttet til administrasjon av brukerlisenser og tilgangsstyring.
Manglende kontroll i disse områdene førte ofte til forsinkelser og ineffektivitet, spesielt når nye ansatte begynte eller avsluttet sin rolle. Dette skapte både en merkbar arbeidsbelastning for HR-avdelingen og avdelingsledere, samt en uønsket opplevelse for de ansatte som forventet en smidig overgang inn i sine roller.
Norlandia trengte en pålitelig løsning som kunne integreres sømløst i deres eksisterende infrastruktur og samtidig gi bedre innsikt og kontroll over tilgangsrettigheter.
Løsningen
Norlandia valgte å gå for Identum sin eADM-løsning i samarbeid med IKOMM. Fra første dag opplevde Norlandia god kommunikasjon og prosjektstyring. Identum sørget for at Norlandia følte seg trygge gjennom hele prosessen ved å dele erfaringer fra tidligere prosjekter og tilby rask og pedagogisk støtte når spørsmål oppstod.
Fokus ble lagt på å automatisere identitets- og tilgangsstyringen, med spesielt vekt på å effektivisere kommunikasjonen rundt onboarding, crossboarding og offboarding.
Utfordringen
I hjertet av Værnesregionen, en sammenslutning av kommuner kjent for sin storslåtte natur og innovative tilnærming til teknologi, stod Værnesregionen IT (VarIT) overfor en allment kjent utfordring: effektiv tildeling og forvaltning av brukerkontoer og tilgangsstyring.
Med et mangfoldig utvalg av programmer og applikasjoner i bruk, samt en kompleks organisasjonsstruktur med unike behov, var det viktig at IAM-løsningen kunne oppfylle følgende krav:
- Oversiktlig grensesnitt
- Enkel veiviser innebygd i verktøyet
- Kapabel til å løse både enkle og kompliserte oppgaver
- Fleksibelt og tilpasningsdyktig
eADM fra Identum - Overblikk og kontroll
eADM sitt brukervennlige grensesnitt og enkle veiviser for oppretting av kompleks automasjon, gjør at både enkle og kompliserte oppgaver ofte kan automatiseres av kunden selv.
Siden løsningen er enkel å forstå kan flere av de ansatte utføre oppgaver i eADM. Dette gjør at Værnesregionen er mindre sårbar ved fravær eller når ansatte slutter.
Anne Kari løfter også fram besparingen som dette medfører:
"Da vi får gjort mye selv er vi ikke så avhengig av leverandører og konsulentjenester."
Helt konkret har overgangen til eADM medført at Værnesregionen har redusert sine IAM-relaterte konsulentutgifter med hele 80%. Det er en markant reduksjon av disse utgiftene, spesielt med tanke på at regionen samtidig har oppnådd større handlefrihet og økte muligheter for utvidet funksjonalitet.
"De automatiske regelsettene vi kan skape med eADM frigjør mange ressurser til andre viktige oppgaver som for eksempel utvikling. Dette har vi ikke klart å kvantifisere i kroner og øre, men det er veldig tydelig at det sparer oss for enormt mye tid."
Så tidlig potensialet i IAM-løsningen fra Identum
Jeg har etterhvert tatt ganske stor plass i dette prosjektet. Delvis fordi jeg har hatt god oversikt over de bevegelige delene, men primært fordi jeg så det enorme potensialet for verdiskapning.
Amanda Teglund
Systemansvarlig HR-konsulent i NHC Group
Resultater
Innfasingen av eADM fra Identum resulterte i:
- En markant forbedring i ansattes opplevelse under hele livssyklusen i selskapet.
- En drastisk reduksjon i manuelle prosesser, som frigjorde betydelige ressurser, spesielt for avdelingsledere, HR og IT.
- Forbedret kontroll over brukerlisenser, noe som førte til umiddelbare kostnadsbesparelser.
- Mulighet til å videreutvikle organisasjonens automatiserte HR og IT prosesser.
Fremtidig potensial
Norlandia ser frem til å bygge videre på mulighetene Identums eADM-løsning gir, med en tydelig ambisjon om kontinuerlig forbedring og innovasjon innen IAM.